Inspiration

Posted by Maria On torsdag 28 oktober 2010 0 kommentarer
Efter det senaste lite obehagliga inlägg om blod och död är det här inlägg är lite mer upplyftande. Jane Goodall är som de flesta vet en pionjär inom primatologi och en stor inspirationskälla för mig. Precis innan jag åkte hit till Marocko hade jag den stora äran att få träffa henne i Stockholm där hon föreläste med anledning av att det var 50 år sedan hon började sina studier av schimpanserna i Gombe, Tanzania. Eftersom hon samarbetar och känner Furuviksgänget (där jag gjorde min masteruppsatsforskning och min forskningspraktik) inklusive Ing-Marie Persson, Elin Karvonen och Lundaforskarna Mathias Osvath och Tomas Persson, så var även jag inkluderad i kvällens middag med allihop. En mycket minnesvärd och fantastisk kväll. Här är en radiosändning med Jane som gjordes när hon var i Sverige och med forskarna på Furuvik. Mycket lyssningsvärt! 

 
Här är även en länk till en artikel om hur Jane återser hennes schimpanser i Gombe. Otroligt imponerande med tanke på att hon är 76 år! Det ryktas även om att det kommer komma en film om hennes liv. Det ser vi fram emot!

0 kommentarer to Inspiration

Skicka en kommentar